Work life balance – co to takiego?

0
1378

Ze względu na brak zrozumienia zasad równowagi między życiem zawodowym a prywatnym ponad jedna piąta pracowników rozważa zmianę pracy. Okazuje się, że wielu pracodawców wciąż nie rozumie, że pracownicy potrzebują czasu, aby cieszyć się życiem prywatnym, samorozwojem i własnymi pasjami. Co powinniśmy wiedzieć o równowadze między życiem zawodowym a prywatnym, koncepcji work life balance?

Równowaga między życiem zawodowym i prywatnym (work life balance) to koncepcja, którą większość z nas zna. Słyszymy o tym często i każdego dnia powinniśmy o niej pamiętać. Ale czy rzeczywiście można osiągnąć równowagę między życiem zawodowym a prywatnym? Jak wdrażamy te zasady w naszym codziennym życiu? Wszystkiego dowiesz się z poniższego artykułu!

Co to jest work life balance?

Work life balance to nic innego jak równowaga między życiem zawodowym a prywatnym. Stosując się do tej zasady nasze oczekiwania dotyczące kariery zostały spełnione, przy jednoczesnym nieignorowaniu rodziny i przyjaciół. Osiągnięcie wspomnianej równowagi nie zależy od stanowiska ani zawodu, ani nie oznacza równego podziału obowiązków i czasu wolnego, na przykład od 8 do 16. Podstawą sukcesu jest Twoja własna satysfakcja i ustalenie priorytetów.

Nadmierna praca może prowadzić do wypalenia, wyczerpania fizycznego, problemów zdrowotnych i dalszego pogorszenia lub utraty relacji z innymi. Natomiast w koncepcji work life balance najważniejsze jest ustalenie odpowiedniego czasu na pracę, życie rodzinne, towarzyskie i rozrywkę. Praca w godzinach nadliczbowych i weekendowych nie powinna stać się rutyną, ponieważ wpłynie to negatywnie na inne aspekty życia.

work life balance
Fot. Pexels

Zasady work life balance

Podstawą work-life balance jest umiejętność takiej organizacji swojego czasu, aby sprawy zawodowe i osobiste nie kolidowały ze sobą. Powinniśmy uczynić je zgodnymi z oczekiwaniami i wartościami konkretnych osób. Każdy pracownik powinien mieć prawo do spędzania czasu z rodziną i przyjaciółmi, uprawiania sportu czy chodzenia do kina. Na przykład koncepcja równowagi między życiem zawodowym a prywatnym kłóci się z potrzebą ciągłej dyspozycyjności w pracy oraz potrzebą wykonywania telefonów. Nawet w czasie wakacji wiele osób musi odpowiadać na wiadomości, kontaktować się z klientami czy kontrolować najważniejsze procesy w firmie.

Koncepcja ta jest bardzo niestabilna, co oznacza, że ​​osoby powinny decydować, ile godzin chcą spędzić w pracy, a ile na odpoczynku – bez konieczności częstego sprawdzania firmowej poczty. Na szczęście coraz więcej firm oferuje pracę zdalną lub elastyczne godziny pracy. Z drugiej strony długie i kilkumiesięczne wakacje cieszą się dużą popularnością za granicą i można je wykorzystać na wypoczynek i podnoszenie kwalifikacji.

Jakie są korzyści z zastosowania koncepcji?

  • większa produktywność – dobrze wyszkoleni pracownicy mogą wykonać więcej zadań w krótszym czasie,
  • lepsze samopoczucie i zdrowie – ludzie, którzy zgadzają się z koncepcją, więcej ćwiczą, unikają stresu,
  • większa satysfakcja z pracy – ludzie, którzy nie mieszają życia prywatnego z pracą, będą szczęśliwsi i bardziej zadowoleni ze swoich obowiązków,
  • większe możliwości rozwoju – pracownicy mogą rozwijać się także w innych obszarach, które mogą być przydatne w pracy,
  • obniżenie kosztów rekrutacji i zmniejszenie rotacji pracowników – powoduje, że firma nie musi zatrudniać nowych pracowników.
work life balance
Fot. Pexels

Jak zadbać o równowagę między życiem zawodowym a prywatnym pracowników?

Do podstawowych punktów należą:

  • Możliwość uzyskania zezwolenia na pracę zdalną – taka opcja nawet raz w tygodniu pozwala pracownikom na dokończenie pracy i spędzenie więcej czasu z rodziną,
  • Elastyczne godziny pracy – w miarę możliwości pracownicy powinni mieć możliwość dostosowania swojej pracy do własnych planów i potrzeb,
  • Dobrze zlokalizowane biura – najlepsze firmy wezmą pod uwagę to, gdzie mieszkają ich pracownicy i stworzą biura, w których większość ludzi będzie mogła łatwo do nich dotrzeć, zamiast spędzać godziny w samochodach czy autobusach.
  • Urlopy – pracownicy powinni mieć możliwość wyjazdu na wakacje w wybranym przez siebie czasie, gdy czują się zmęczeni,
  • Organizuj szkolenia i kursy – pracownicy powinni mieć możliwość rozwoju i awansu. Dzięki temu unikną wypalenia zawodowego i nie będą odczuwać potrzeby szukania pracy gdzie indziej.

 

Nawet jeśli bardzo lubimy swoją pracę, to nie powinna obejmować całego Twojego świata. Musimy znaleźć czas na życie rodzinne, budować relacje społeczne, zrelaksować się czy bawić. W końcu nie nauczymy się przez całe życie być maszynami do zarabiania pieniędzy. Tylko w warunkach właściwego podziału sił i zaangażowania na różne dziedziny życia możemy mieć szansę osiągnięcia szczęścia, czyli zadowolenia z własnego stanu fizycznego, psychicznego i społecznego.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here